Polski kompozytor późnego renesansu. Niestety historia posiada bardzo skąpe informacje na temat jego życia i działalności.

Urodził się w 1574 roku na Pomorzu – na stronie tytułowej jednego z druków określono go mianem „Pomeranus". W latach 1602–1608 był muzykiem w kilkudziesięcioosobowej kapeli królewskiej na dworze Zygmunta III Wazy, przeżywającej w ówczesnym czasie bujny rozkwit. Do jego kapelmistrzów należeli tak cenieni muzycy jak Luca Marenzio, Annibale Stabille, Giulio Cesare Gabussi czy Asprilio Pacelli. W 1607 Hakenberger dwukrotnie ubiegał się o stanowisko kapelmistrza w „tętniącym europejskim życiem” i przyjaznym muzykom Gdańsku. Tu kapelmistrzami byli wytrawni kompozytorzy – Franziscus de Rivulo, Johannes Wanning czy Nicolaus Zangius. Z końcem roku 1607 Rada Miasta powołała Andrzeja Hakenbergera na stanowisko kapelmistrza miejskiego, które było równoznaczne ze stanowiskiem kapelmistrza kapeli kościoła NMP. Zmarł w Gdańsku w 1627 roku. Wykonywane z rękopiśmiennych partesów i drukowanych ksiąg głosowych motety Andrzeja Hakenbergera brzmiały na początku siedemnastego stulecia nie tylko w kościołach Gdańska, w pobliskich Oliwie i Pelplinie, ale zapewne także w wielu innych świątyniach Europy. Po kilku wiekach historycznego zapomnienia w naszych czasach utwory Hakenbergera szczęśliwie powróciły do repertuaru zespołów, które potrafiły odkryć i docenić piękno w nich ukryte. Największy zbiór utworów Hakenbergera to Tabulatura pelplińska opracowana przez Jana Węcowskiego, która zawiera 55 polichóralnych motetów napisanych na od 7 do 12 głosów. 

Polski Chór Kameralny zaplanował dyptyk muzyczny, na który złożą się monograficzne koncerty prezentujące wybrane utwory sakralne Andrzeja Hakenbergera w dwóch miastach Polski północnej, które związane są z życiem i pracą artystyczną kompozytora. Dyptyk muzyczny, pod wspólnym tytułem Śladami Andrzeja Hakenbergera” odbędzie się w dwóch kościołach: 27 października 2018 Bazylice św. Mikołaja w Gdańsku oraz 28 października 2018 w Katedrze Wniebowzięcia NMP w Pelplinie.

Na program artystyczny koncertów złożą się wyłącznie wybrane motety Andrzeja Hakenbergera utrwalone w Tabulaturze Pelplińskiej. koncertach udział wezmą śpiewacy Polskiego Chóru Kameralnego oraz muzycy instrumentalni szwajcarskiego zespołu Musica Fiorita. Koncerty przygotuje i poprowadzi prof. Jan Łukaszewski.

 


Szczegóły programu

Bernardus Doctor

Beatus vir

Exsultate, iusti

Te Deum Patrem

Benedicite Dominum

Osculetur me

Salve Regina

Ego flos campi

Surge, propera

O bone lessu

Veni Sancte Spiritus et emite coelitus

O lux beatissima

Spiritus Domini

Nigra sum

Vulnerasti cor meum

Deus canticum novum

Magnificat

 

WYKONAWCY

Zespół instrumentów dawnych - Musica Fiorita

Christine Brand – puzon

Josué Meléndez – cynk

Johannes Frisch – skrzypce

Daniela Dolci  pozytyw organowy

Polski Chór Kameralny

Jan Łukaszewski – dyrygent

 

INFORMACJE O BILETACH

 

GDAŃSK: Bilety 15/25 zł 

Do nabycia w siedzibie Polskiego Chóru Kameralnego (ul. Opata Jacka Rybińskiego 24, Gdańsk-Oliwa, 9.00-16.00) i na godzinę przed koncertem w kościele. Obowiązuje zniżka dla posiadaczy „Karty do kultury”.

 

PELPLIN: WSTĘP WOLNY!

Uwaga! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Zrozumiałem

Oficjalna witryna Diecezji Pelplińskiej 2015 - 2017 | Projekt i realizacja: Seweryn Sildatk